Wednesday 16 March 2011

The hallmark of a true gentleman is a neat well-manicured personage in impeccable, well-tailored, preferably bespoke clothes that fit perfectly and appear to be worn effortlessly. He will always wear faultless, well-cut couturier clothes which make an impression yet don’t set out to attract attention. In his wardrobe there will be a strong sense of ‘mix and match’, many items being years old but so rich in quality that their age is undetectable, as old favourites are given a new lease of life with a glamorous silk evening scarf or a fresh jacket lining.

Sa star det om man soker pa en english gentleman. Och Gentlemans ar dom verkligen har i London. Ofta nar man handlar sa mots man av hello darling, god afternoon love och det gor mig sa glad. Nar Cissi och Herman var har i somras och Cissi var gravid runt sjatte manaden sa blev hon valdigt val behandlad. Hon fick ga fore i koer, hon fick alltid en sittplats osv. En kvall nar det regnade blev jag erbjuden att ga under en mans paraply. Ni kanske tycker att jag ar blaogd men manga ganger ar dom bara trevliga och det finns inga baktankar. Har i London far jag alltid dorren oppnad och far alltid ga forst. Kommer ihag nar jag var ny har i London och satt utanfor Tbanan och vantade pa Josh. Da kom en aldre herre fram till mig och sa "young lady, is everything ok? You look a little bit sad" Jag var inte ledsen men om jag hade varit det sa skulle nog hans fina omtanke ha piggat upp mig.

Men Londons basta gentlemen bor i Chelsea, narmare bestammt pa The Royal Hospital. Ett alderdomshem for gamla soldater, dom gar runt i sina roda uniformer och jag tycker dom ar sa harliga. Bodde gatan bakom dom forut och varje gang man stotte pa nagon sa halsade dom alltid och kallade mig for young lady.
Till och med sa var det en som sa att jag hade lackra ben haha, han var nog narmare 90 ar.

Inne pa deras omrade finns ett postkontor dar mina paket fran mamma alltid kom, dom var sa glada nar en ung tjej kom sa dom. Jag fick alltid ga fore i kon trots att dom sjalva stod och svajade med kapp eller rullator.

Sa har ser dom ut The Chelsea pensioners in scarlet. Kan se dom framfor mig som unga stiliga soldater bjuda upp sota flickor i nylonstrumpor.




En annan sak jag gillar har i London, kalla det gammeldags om ni vill men det ar The Gentlemans club, dar bara propert kladda man far vistas och kvinnor under lunch tid med manligt sallskap. For mig ar det gammeldags charm, ungefar som damerna som dricker afternoon tea pa The Ritz eller Dorschester. Jag ska skriva om dom ocksa en annan dag.






No comments:

Post a Comment